Mar 31, 2013

Pointer Ke UKM - Lepasan Matrikulasi Part I =)

Sekarang ramai pelajar yang semakin hari semakin pandai kan? Rasanya masyarakat sudah semakin sedar akan betapa pentingnya ilmu dalam kehidupan. Tidak kisahlah ilmu untuk dunia mahupun ilmu akhirat. Masing-masing penting kan? Apa aku nak kongsi kali ini khas untuk pelajar lepasan matrikulasi yang akan menamatkan pembelajaran beberapa bulan saja lagi kan? Jadi, sudah tahu dimana IPTA/IPTS yang menjadi pilihan adik-adik? Wah dah tua aku ni. Macam tak caya ja kena panggil korang ni adik-adik? Kalau tak hemoih tak bley aku ni. >__<

Fokus aku untuk IPTA yang menjadi bualan ramai. Konon ! Memandangkan aku bakal menamatkan Ijazah Sarjanamuda aku di universiti yang aku amat cintai ini dalam xsampai setahun lagi, aku dengan ini ingin memberitahu cara bagaimana untuk dapat masuk ke UKM. Yeayyy >__<


Lagipun UKM sekarang kan salah satu universiti autonomi dah kan sekarang ini.. So, pemilihan pelajar dipilih oleh pihak universiti sendiri, dan tidak melalui sistem umum sebelum ini. Betul kan? Jika aku salah, mohon tegur. Tengs :)

Aku akan bagi beberapa kos yang ada di UKM berdasarkan pointer kemasukan. Tetapi korang kena ingat, yang aku ada ini kemasukan 4-5 tahun lepas. So, sekarang mungkin berbeza disebabkan terlalu ramai korang ni yang pandai dan mungkin cutting point untuk pointer semakin tinggi :)
Jadi, apa yang aku bagi ini, boleh diambil sebagai rujukan sahaja berdasarkan kos pemilihan yang korang inginkan dan idam-idamkan dan mengikut kesesuaian :)









Unfair la kenapa UK Malaysia je aku letak untuk entry ini??


Mihihihihi. Kira aku memang nak suruh korang ni masuk UKM. Bz la final yer ni nak letak semua universiti.. Konon bz sangat =P Ke korang nak jugak IPTA lain berdasarkan pointer? Kalau nak jugak, bagitau..Permintaan adik-adik aku akan cuba buat okey. InsyaAllah  :)


btw, jangan lupa mohon di laman web http://upu.mohe.gov.my/ ye adik-adik :)

p/s : Tapi diingatkan lagi sekali bahawa ini sesi kemasukan lama dimana UKM pon belum menjadi universiti autonomi lagi. Kemasukan ini adalah sesi 4-5 tahun lepas. At least dapat membantu okey. :)







7 comments:

  1. kenapa ukm je?ipta/ipts lain xde?

    ReplyDelete
  2. ipta lain mcm UM, UPM, UTM ada la.. cuma tak masukkan..
    ipts memang xdak dalam simpanan:)

    ReplyDelete
  3. tumpang tanya kak. apa maksud B dengan NB dekat tepi tu ye? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. if i'm not mistaken, B stands for Bumiputera, NB for Non Bumi..

      Delete
  4. mohon letak untuk upm dan usm, btw, mana nak tgok semua nie? download mana?

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. akak kiranya doktor prubatan tu semua jenis doktor termasuk doktor perubtan veterinar lah ye?? huhu 4 flat tuu

    ReplyDelete