Mar 4, 2013

Loghat Utara


Dalam aku dok pikiaq nak hilangkan kesan kotor ke atas beg kulit aku, aku pun call my mum. Ask her opinion. Mum cakap guna kiwi. Hoh, biaq betoi mum = mak. Bukan kiwi hitam untuk kasut berkilat tuuu. Tapi kiwi jugak namanya. Pelik kan oghang utara ni? Ubat gigi dipanggilnya colgate (jenama). Coklat lak membawa dua maksud sama ada gula-gula ( orang key_el) , atau cekelat (cadbury, vanhoutten, dll). Kalau roti plak, biskut pon dipanggil roti. Ngeh ngeh ngeh. Satu lagi, kalau segan pun membawa dua maksud. 
  1. Segan = malu
  2. Segan = penyegan / malas

So, begitulah ramai kawan-kawan aku yang akan salah faham. Sedih kan? Don't misunderstanding utarains people. Tibbaaaaaa  >..<
Actually banyak lagi perkataan-perkataan utaqa yang pelik-pelik. Bukanlah pelik, tetapi bagi orang yang tidak biasa, itu menjadik 'keanehan' bagi mereka. Macam aku dolu-dolu kat matrikulasi, rumet aku selalu mengenakan aku. 'Kucin... Kucin.. Nak guntin. Banyaknya anjin. Yaa. Aku rasa sementelah yang baca ni, ada yang tersengih-sengih kerana memahami @ ada pembaca yang blurr cakap aku poyo. Kahkahkah. Yang sebenaqnya, orang la kata, bukan aku kata. Tapi aku pun orang jugak. Hehe. Kedah pi bagi kat Terengganu huruf 'g' di bahagian belakang. Kalau fikir balik ada betulnya jugak. Hehe. Sesetengah atau majoriti masyarakat cuma tahu perkataan kedah yang  diakhiri 'r' ganti dengan 'q'. Tak semua. Kebanyakan memang macam tu. 



Contoh macam beberapa perkataan yang aku list seperti dalam gambar. Banyak lagi sebenarnya perkataan-perkataan lain. Selalu perkataan yang hendak digabungkan bersesuaian dengan ayat. Contoh ambil perkataan lit lit = panas. Panaih lit lit. Lapaq lit lit. Itu boleh diterima. Tapi kalau orang cakap sejut lit lit. Itu memang tak ada. Sejuk gedi @ sejuk gedik ada. Kiranya setiap perkataan tu ada penjodoh bilangan masing-masing la. Lebih kurang macam tu la aku boleh bagi perumpamaan. Ada faham? Hehe 


Last but not least, keep trying guys :) 

Imagine kalau facebook versi utaqa? Haha