Feb 20, 2016

2016 ~ Percutian Ke Bandung

Ehem! 


Uhuk.. Ya Allah rindunya nak blogsss.. Walaupun tak ada orang baca (mohon lah bace supaya aku tak meroyan), hope adalah yang sudi baca sebab aku jamin entry ni entry terbaikk aku akan cerita "PRECIOUS MOMENT" di BAndung!

Jom, aku cerita dari aku beli tiket flight.. 

Kisahnya bermula disini, bila azam aku untuk setiap tahun aku mesti ke luar negara (which is 2015 tak sempat), sebab ada kekangan , dimana aku terlantar di hospital sebab denggi :') 

Jadi, tiket flight aku burn. . Takpe, rezeki aku bukan time tu ( nak pergi cambodia)


Okay, memandangkan aku suka melencong cerita kot lain, ini kali aku cerita betul2. 


Aku dan family konon nak jimat then instead of pegi direct ke bandung, kitorang pegi jakarta dulu. Transit lah kononnya.. -.-' 

Btw, aku rasa tak jimat pon, sebab kitorang sampai malam, then aku memang dah book tempat untuk penginapan. Hahahahaha.. Harga? Tak mahal dalam 329,000 IDR.. (RM106 ke camtu duit Malaysia) So kongsi 3 orang dalam RM30++. 


Muraahhh khennn? Haha

Then, bila aku dah booked online senang lah keje aku. 

nak dijadikan cerita bila flight delay, lagilah sampai tengah malam buta dekat airport jakarta. Imigresen diorang okay ada certain ja tanya stay mana suma, kak aku la yang kenaa.. (Pastu dia tak taw nak jawap,, wahaahahahaha).. Padan muka.. yang kali kena ambik taw..  :P

Sebenarnya aku pun xberapa ingat, book online kan. Nama hotel tu Red Planet. Aku ambik yang paling murah & ada 2 katil single.. So, aku kongsi lah tido dengan kak aku. 

Then, part malam tu menggedik lapar tapi takkan nak makan malam2 kan.. So aku bawak bekalan roti gardinier dan maggi ( benda wajib bila kau ke luar negara) kena bawak. Abes kak abg aku makan roti. Aku pon makan jugak.. Nasi dari Malaysia yang aku bawak pon aku makan. Pelik lah lapar. padahal kat KLIA2 tu dah bedal KFC suma.. 

Faktor Travel kot.. :D

Ok, next aku just nak cerita bajet yang aku dan family aku dah habiskan sepanjang perjalanan di Jakarta (1 hari), bandung ( 3 hari 2 malam)

01st day

Jakarta 

:: Taksi (Dari Airport ke Penginapan) : rp 165,000 *termasuk toll kena bayar 15,000, tips 10,000
jumlah 144,300 je teksi tapi dah ko bagi 150,000 ko ingat nk dapat baki balik? Sedekah je dah lewat malam. Waktu rime tu 12 lebih.. 

 (teksi ni boleh tahan gak sembang die, tanya macam2), so kalau korang convert tak sampai rm50.. Ok lahh.. dah malam kan, perjalanan dari jakarta airport ke hotel kitorang dalam 20 -30 km. Boleh refer google maps ^_^


Penginapan (Hotel red Planet) = 330,000 rp / 3

Esoknya : Taksi ke gambir Station ( Keretapi) : 30,000 rp, parking 5,000 rp (dlm rm 5 - rm 10)
Breakfast (sendiri) : ada kedai macam 7E, aku habiskan dalam 24,000 rp (rm 7.00++)
Tren (Jakarta - bandung) : Ekonomi : 90,000 , business class : 120,000 per pax ( dlm rm 40++ *better korang amik yang lebih selesa which is yang mahal sikit,, kitorang ambil business class lah beza pon ta banyak... 

2nd day (Perjalanan Jakarta - Bandung)

Perjalanan ke bandung naik tren tu lama jugak dalam 3 jam ++. Keretapi dia bukan macam ets kita ye. Dia macam keretapi kita yang lama. But, kat sini best sebab aku keja tidur bangun tidur bangun tidur -.-' sampai nak dekat sampai Bandung, tempat dia cantik.. Macam bukit - bukau macam di malaysia aku samakan dengan cameron. (Laluan keretapi ). macam ko feeling2 berada dalam filem hindi. hahahahaha.. Dilwale sangattt.. 


TO BE CONTINUED ^________^

** gamabr sekitar Bandung bakal menyusul kemudian, since taktaulah pasepa bila cheq eksaited nak bohh (letak), line macam hurrrrrrrrrmmmm...