Aug 26, 2013

Dilema Pelajar Undergraduate!



People.. Why People? Why???? Please don't make me stress!!
Ececece.. Entry bukan main lagi kau. Hoho.. Tak payah nak serius sangat! Tak sesuai kan ngan i ollss >..<

Hey.. Kat blog memang aku hemoih tau, tapi kat dunia realiti, i'm the most seriouuuusssss person! Ye ker? Tett.. Ok dah.. Whatever -_-

Takde. Aku cuma nak share my point of view lah kan. Tentang segelintir masyarakat dan kengkadang kita sendiri berperangai sebegini. Curious tak.. Hehe. Apalah yang nak aku hemoih kali ni yer. Please! Ini serius...




Aku bagi satu contoh, korang ada ramai kawan. Semua dah tamat belajar. Soalan common dan cepu perak yang akan ditanya oleh pak cik mak cik, sedara-mara, sepupu-sepapat, jiran tetangga-mangga dan sebagainya adalah seperti berikut :-

" Nak sambung master, Phd bla bla dulu ker? "

" Keje kat mane?"

" Bila nak kahwin?"

"Dah ada calon belum?"

Tu baru  soalan2 yang common. Nak lepas soalan2 diatas tu, korang ingat akan berhenti takat tu je??Memang tak lah kan.. Soalan akan pergi ke fasa seterusnya........

"Dah sambung master, pastu kahwinnya bila lagi?"

"Bape gaji dapat?"

Itu baru yang simple2 wey. Belum yang 'terlebih' concern taw.. Kih kih. Kalau soalan pedas sikit, akan saling berkaitan dengan apa yang aku catatkan diatas. Nak yang lebih extreme?

" Boleh lah makcik, gaji bolehlah nak makan pakai,"

" Hape? Baik tak payah belajar tinggi-tinggi. Gaji ciput. Bla bla bla bla....duduk rumah lagi bagus.. bla bla bla.. kawin la senang.. bla bla bla... "


" Saya bersyukur makcik, sekarang susah nak dapat kerja kan, tak bolehlah nak memilih kerja, dari menganggur kan, saya nak carik duit sendiri dulu, boleh simpan dan guna bila perlu,"



" Ohh, kau mengata anak aku yer.. Dia bukan tak nak kerja, tapi gaji cipuuuttt, bla bla bla bla... tak sesuai bla bla bla...,"


PULAK.. Macam2 aih jawapan. Dah kalau tak jawab dikatakan menyombong, kalau jawab dikatakan mengata anak dia pulaakk..  Ini antara yang common yang akan berlaku? Korang setuju tak? Even takde kena 100% dekat aku lagi, tapi pelbagai kemungkinan telah aku fikir dan karangkan. Hihihihi.. Korang2 kena bersedia tau. Biasalah dilema pelajar undergraduate (dah habis belajar) rasanya selalu macam tu.. Tak payah nak ikut cakap orang sangat, buat pilihan yang terbaik. By the way, Keep Prepare~ Hihi....................................................................................................................................



So, I'm ready for the battle!~



p/s : To make the people satisfied, is not that our priority, but to make you satisfied, is do what you want to do. 

We can't make everyone satisfied coz we also not satisfied with eveyone.


THIS IS FACT :')

Last  but not least, yakin dengan rezeki Allah. Ibarat kita tak boleh buat semua orang suka kita, pasal kita pon tak suka semua orang. Cuma, benda yang  tak elok dan memudaratkan, kita elakkan. Mohon petunjuk Allah semoga diberi jalan yang lurus dan diredai-Nya. 





Harap memberi sedikit motivasi. Ecececeh.. 

Hemoih ^_^